Köp- och leveransvillkor

 


Priser

Alla priser är i SEK och moms ingår i priset med f.n. 25%.

 

Åldersgräns

Du måste vara minst 18 år för att beställa varor i vår webbutik.

 

Betalningsalternativ

Förskottsbetalning - Kostnad: 0 kr. Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr 343-7050. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via e-post hur du ska göra. Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning. Order som inte betalats inom två veckor efter orderdatum raderas.

Kortbetalning - Kostnad: 0 kr. Du betalar med ditt Visa eller Mastercard via Certitrade 100% säkert. Betalningar via CertiTrade betalväxel innebär högsta säkerhet. All information är krypterad med SSL - 128 bit. Pengarna reserveras på ditt konto och dras vanligen inom 24 timmar från du lagt din beställning. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-secure. Inga kortuppgifter sparas hos  oss på Unik Dekor.

Fakturabetalning - Kostnad: 29 kr. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. De 14 dagarna räknas från den dag din order skickas från oss. Du får ALLTID en pappersfaktura som vi själva lägger i paketet tillsammans med varorna när vi skickar din beställning och aldrig en faktura via mejl.

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Unik Dekor överlåtna till Svea Ekonomi AB. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall att skickas hem till dig.

Delbetalning. Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du enkelt teckna ett kontokreditavtal och därmed delbetala ditt köp. Kredittid och villkor väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsom helst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan. I vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall att skickas hem till dig.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta Svea Ekonomi genom att ringa 08-51493113 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid "Köp nu, betala om 3 månader" om 10 000 kr, 0% ränta, uppläggningsavgift 29 kr, aviavgift 29 kr: 2,35%.

Allmänna villkor hittar du härStandardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här. Inforrmation om Distansavtalslagen hittar du  här hos Konumentverket.

 

Leveranstid

Normal skickas din order inom 5 arbetsdagar efter att betalning inkommit. Skulle det ändå av någon anledning uppstå en försening meddelar vi er ny beräknade leveranstid och anledningen till detta.

 

Leveranssätt

Vi skickar beställningar som brev eller paket. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

 

 Frakt

Fraktkostnaden för en beställning inom Sverige är 29 kr oavsett hur mycket du beställer och innefattar porto, emballage m.m. Vid ordervärde överstigande 800 kr bjuder vi på fraktkostnaden.

Fraktkostnaden till Danmark, Norge och Finland är 79 kr oavsett hur mycket du beställer och omfattar porto, meballage m.m. Vid ordervärde överstigande 800 kr bjuder vi på fraktkostanden.

 

Ångerrätt och Öppet köp

För privatpersoner tillämpar Unik Dekor självklart både Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten.
Distans- och Hemförsäljningslagen innehåller dock ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten.Vi uppmärksammar härmed Kunden att enligt Distans- och Hemförsäljningslagens 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Hos oss på Unik Dekor gäller detta samtliga produkter inom kategorierna ”Väggtexter” och ”Väggisar”, då dessa inte lagerhålls. Istället tillverkar vi dessa produkter direkt efter din beställning och kan på så sätt erbjuda er den färskaste vinylen och produkter i alla färger, former och storlekar. När du lägger en order så accepterar du dessa villkor och samtycker till att vi börjar tillverka din dekor och att ångerrätten därmed försvinner. Alla övriga produkter omfattas självklart av Distans- och Hemförsäljningslagen.
Ångerrätt och öppet köp 14 dagar gäller endast privatpersoner. Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi dig kontakta vår kundtjänst.
Vid åberopande av Ångerrätt & Öppet gäller följande:
  1. Meddela oss på 042-453 08 32 alt. kundtjanst@unikdekor.se inom 14 dagar och returnera beställningen inom 30 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den.
  2. Varan ska vara i oförändrat skick, dvs. oanvänd, ej förstörd eller skadad.
  3. Returnera varan i sin ursprungliga produktkartong eller emballage. Varan ska vara komplett, vilket innebär att brutna förpackningar eller delar av varan inte accepteras som retur.
  4. Vid ej kompletta returer tvingas vi att debitera kunden de extra kostnader som uppkommer, alternativt ej acceptera returen.
  5. Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten. Inga paket löses ut mot postförskott. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.
  6. Återbetalning sker inom 30 dagar från att vi fått produkten i retur.

Ännu har vi aldrig haft något ärende gällande Ångerrätt eller Öppet köp som vi inte kunnat lösa på ett bra sätt tillsammans med kunden!

 

Reklamation

Har en felaktig vara levererats eller om varan är skadad eller på annat sätt defekt, skall du genast meddela oss. Naturligtvis ersätter vi dig om det skett något misstag från vår sida, men några andra anspråk på ersättning än fel på produkten beaktas inte.  Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig därför kontakta vår Kundtjänst på 042-453 08 32 alt. kundtjanst@unikdekor.se så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. I de fall där en vara byts ut åligger det dig som köpare att returnera den felaktiga varan till oss. Returer får inte ske mot postförskott.

 

Reklamation av synliga fel skall göras av köparen före montering av produkten och vi ber er att skicka reklamationen inom sju (7) dagar från mottagandet av leveransen. Köparen har ingen rätt att reklamera synliga skador på redan monterade produkter. Vid dolda fel eller skador på redan monterade produkter behöver vi, om möjlighet finns, fotodokumentation på skadan. Vill ni genomföra en reklamation var vänlig kontakta Kundtjänst på 042-453 08 32 alt. kundtjanst@unikdekor.se så hjälper vi er med en smidig hantering.
 

Vi står självklart för den fraktkostnad som uppstår i samband med retur av en produkt som reklameras, förutsatt att vår Kundtjänst informerats och frakten sker enligt våra riktlinjer. Returen får inte ske mot postförskott - ring så hjälper vi er!

 
För oss är det en självklarhet att i alla lägen följa Konsumentverkets och Allmänna reklamationsnämdens rekommendationer och svensk lag. Det innebär bland annat att du har rätt att häva köpet om våra produkters egenskaper inte stämmer överens med våra beskrivningar och vad vi avtalat vid köpet. I Sverige är denna reklamationsrätt 3 år. Vid eventuella tvister ska dessa avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.
 
Ännu har vi aldrig haft något reklamationsärende som vi inte kunnat lösa på ett sätt som kunden accepterat och uppskattat!

 

Ej utlösta paket och felaktiga leveransadresser

Löser du inte ut ditt paket debiteras du f.n. 200 kr. Detta är för att täcka våra omkostnader kring orderhantering, frakt, returfrakt, ev. återbetalning etc.
Har du angett en felaktig leveransadress eller flyttat utan eftersändning, så kommer vi att få varan i retur. Så snart returen kommit åter till oss kontaktar vi dig (via den e-mailadress som angavs vid beställningen) för att få din korrekta adress. Självklart skickar vi sedan varan på nytt till denna adress, men debiterar dig f.n. 50 kr för den extra hanteringen samt 39 kr i ny frakt.  Får vi inte svar inom en månad kring din nya adress eller om du väljer att avbeställa varorna kommer vi att hantera ärendet som om du inte löst ut ditt paket och debitera dig f.n. 200 kr.
Ovanstående gäller för både privatpersoner och företag.

 

 

Transportrisk och transportskador

Vi står för transportrisken, dvs. risken för att produkten skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig. Varje försändelse besiktigas innan den skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att åtgärda felet. En produkt som vi har konstaterat är felexpedierad alternativt skadad vid leveranstillfället byter vi ut snarast och kostnadsfritt.

Upptäcker du skador på paketet när du tar emot det skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till vår Kundtjänst på 042-453 08 32 alt. kundtjanst@unikdekor.se,för att på bästa möjliga sätt hjälpa dig med den uppkomna situationen. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan till oss inom denna tid. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen till Posten ska kunna hanteras korrekt.

 

 

Sekretess och säkerhet
I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post, telefonnummer och personnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Enligt personuppgiftslagen (1998:2004) får ingen registrering av personuppgifter ske utan personens medgivande. När du klickar på beställ i vår webshop eller när du anmäler dig för nyhetsbrev hos oss godkänner du att Unik Dekor lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna fullfölja din beställning. 

 

 

Personuppgifts- och anti-SPAM policy 
Du har rätt att ta del av dina personuppgifter som finns registrerade hos oss. Om de registrerade uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas. För att lämna ut uppgifter krävs enligt personuppgiftslagen att du sänder in en undertecknad begäran till:
Unikgruppen Sverige AB
Andesitgatan 23 C 
254 68 Helsingborg
Endast  Unik Dekor har tillgång till dina uppgifter och lämnar inte ut några uppgifter utan ditt godkännande, med undantag från rättsliga ärenden.
Unik Dekor medverkar inte till att skicka så kallad SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation du initierat samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation om du godkänt detta.
E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som inte är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer inte. Vid medlemsutskick kan du som kund enkelt avregistrera dig via en länk i e-postmeddelandet. Detta kan ske utan att du som kund måste göra en inloggning eller liknande.
 
 
Copyright
Copyright © 2011 Unikgruppen Sverige AB. Allt material på vår hemsida (www.unikdekor.se) är copyrightskyddat av Unikgruppen Sverige AB. Detta innebär att alla texter, bilder, layout och illustrationer är copyrightskyddade. För att använda material från vår hemsida krävs ett skriftligt tillstånd från Unikgruppen Sverige AB.
För att ansöka om tillstånd till att använda skyddat material, kontakta kundtjanst@unikdekor.se. Alla varumärken och bilder som omnämns eller visas på vår webbplats är copyrightskyddade och/eller varumärkesskyddade till respektive ägare.
 

Falska beställningar 

 

Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet att polisanmälas.

 
 

Cookies

En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:
* att webbplatsen innehåller cookies
* vad dessa cookies används till
* hur cookies kan undvikas
Vi använder oss av sessions cookies för att rent tekniskt hålla reda på vad en användare gör på sidan, inloggning, lagt något i varukorgen osv. Om cookies är inaktiverade kommer sidan inte fungera som den ska och Du kommer ej kunna handla.
Kort beskrivet så fungerar det så här: All information som skall stanna kvar mellan två sidladdningar måste på något sätt knytas till en viss användare. Detta görs genom att en unik nyckel lagras i en användarens webbläsare. När användaren laddar en ny sida så skickas nyckeln med till sidan och vi kan på så sätt komma fram till om användaren är inloggad och om denne har lagt något i varukorgen m.m.
Vi använder oss av cookies. Accepterar man inte cookies i sin webbläsare så kommer mycket av funktionaliteten på sidorna inte att fungera. Detta eftersom webbplatsen kommer tycka att det är en helt ny besökare för varje sidladdning!
Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

 

Hur aktiverar jag Cookies i min dator?

Om din dator har spärrat användandet av cookies kan du slå på detta på följande sätt, beroende på vilken webbläsare du använder:

Internet Explorer
Välj "Internet-alternativ" i menyn Verktyg.
Klicka på fliken "Sekretess" och klicka på "Avancerat".
Kryssa i "Åsidosätt automatisk cookie-hantering".
Se till att "Acceptera", "Acceptera" och "Tillåt alltid session-cookies" är aktiverat.
Klicka på "OK" och sedan "OK" igen.

Netscape Navigator
Välj "Preferences" i Edit-menyn.
Välj "avancerat".
I rutan "cookies", välj "Acceptera alla cookies".
Klicka på "OK".

Mozilla
Välj "Preferences" i Edit-menyn.
Välj "Privacy & Security" och sedan "Cookies"
Välj "Enable all cookies".
Klicka på "OK".

Firefox
Välj "Inställningar" i menyn Verktyg.
Välj "Sekretess" och sedan "Kakor".
Kryssa i rutan "Tillåt att webbplatser lagrar kakor".
Klicka på "OK".

 

Google Chrome
Klicka på skiftnyckeln uppe till höger och välj sedan "Alternativ".
I fliken "Under huven" finns Cookie-inställningar. Välj "Tillåt
alla cookies". 
 

 

 

Drift & produktion:  Wikinggruppen