WALLTASTIC

Din tapet från Walltastic kommer i 8 eller 12 st delar beroende på storlek. Vi rekommenderar att du lägger ut samtliga delar på golvet i rätt ordning innan du börjar för att säkerställa att ingen del är skadad eller missfärgad. Om du hittar en skadad eller felaktig del kontaktar du oss. Observera att du måste skicka tillbaka produkten om den är felaktig, så kontrollera alltid detta INNAN du monterar!

1. FÖRBEREDELSE AV VÄGGEN

Väggen måste vara slät, ren och torr. Gamla tapeter ska tas bort och ojämnheter spacklas och slipas. Grundmålning rekommenderas, särskilt vid stora kontraster mellan underlag och tapet.

2. KONTROLL OCH UPPMÄRKNING

Lägg ut fondtapeten på golvet framför väggen och kontrollera vådernas ordningsföljd. Kontrollera att färg och mönster matchar. Eventuella fel skall reklameras innan montering. Mät ut tapetens mittpunkt med lod/ vattenpass och rita eventuellt upp hjälplinjer på väggen. Den första panelen avgör placeringen av resten så var noggrann.

3. FÖRBERED TAPETKLISTRET

Använd tapetklister för papperstapet och följ tillverkarens instruktioner. Om du har valt att köpa vårt rekommenderade tapetklister så rör du ut pulvret med 2,8 liter kallt vatten så att det blandas ordentligt. Rör minst 30 sekunder och låt sedan stå i 3 minuter. Därefter rör du sedan om igen och limmet är klart att användas!

4. UPPSÄTTNING AV TAPETEN

Arbeta med en våd i taget. Lägg våden på ett plant underlag och pensla klister på baksidan. Var extra noga med att alla kanter blir väl bestrukna. Låt INTE tapetvåden och klistret ligga och svälla och lägg ALDRIG tapetvåder med påstruket klister på varandra.

Sätt upp tapetens alla bitar utan att vänta för länge mellan varje del. Så fort en del är uppsatt på väggen börjar nämligen tapetklistret att torka och eftersom det är normalt för en fuktig tapetdel att vara några millimeter större än en torr kan det annars bli svårt att montera en rak linje. Så sätt därför upp alla delarna i raskt tempo innan du tar en paus.

Eftersom det är monteringen av den första delen som bestämmer hur resten av delarna ska sättas upp är det viktigt att du är noggrann och tar dig tid att placera ut den exakt. Följ sedan tillverkarens instruktioner för ordningsföljden delarna ska sättas upp i (1, 2, 3 osv). Placera tapetvåden på rätt ställe och stryk den slät uppifrån och ned. Tryck ut luftbubblor från mitten mot kanterna. Eventuellt klister på framsidan kan torkas av med en fuktig svamp eller mjuk trasa, men gnugga inte. Om en våd råkar hamna fel måste den försiktigt tas loss och omedelbart sättas fast igen, den får inte justeras sidledes på väggen. Sätt upp resten av våderna på samma sätt. Matcha mönstret noga och undvik glipor mellan våderna.

5. TRIMMA & TORKA

Trimma tapetens kanter med en vass tapetkniv och linjal vid behov. Väggen bör få torka långsamt i normal rumstemperatur, annars finns risk att tapeten spricker.

Viktigt att notera:

Vi är mycket måna om att leverera fondtapeter i felfri kvalitet. Kontrollera ändå mönsterpassning och färg innan arbetet påbörjas. Små skillnader i färg förekommer av tekniska skäl. Självklart ersätter vi dig för varan samt eventuell frakt- och fakturaavgift om tapeten är felaktig, men några andra anspråk på ersättning beaktas inte. Om du har några klagomål ber vi dig att ta kontakt med oss innan du sätter upp tapeten. Reklamation av redan uppsatta tapeter beaktas inte.